האם כדאי לתגמל ילדים על היותם אדיבים?

תוכן עניינים

מאמר זה בוחן את היתרונות והחסרונות של תגמול ילדים על מעשי חסד. המאמר דן ביתרונות ובחסרונות הפוטנציאליים של גישה כזו.

כוחו של חסד: מבוא

חסד הוא כוח רב עוצמה שיכול לשנות חיים. זה יכול להאיר את היום של מישהו, לספק נחמה בזמנים קשים, וליצור קשרים משמעותיים עם אחרים. בעולם שבו השליליות והפילוג שוררים לעתים קרובות, מעשי חסד יכולים לקרב אנשים ולשנות את מהלך יומו של מישהו.

חסד הוא לא רק מחווה שטחית- יש לו יתרונות אמיתיים ומוחשיים. מחקרים הראו שמעשי חסד יכולים להגביר את האושר. כמו גם לשפר את הבריאות הגופנית, ואפילו להפחית את רמות הלחץ. על ידי תרגול חסד, אנו יכולים ליצור אפקט אדווה המעורר השראה לאחרים לעשות את אותו הדבר. ליצור שרשרת של חיוביות שיכולה לעשות הבדל אמיתי בעולם.

כהורים ומטפלים, לעתים קרובות אנו שואפים להנחיל לילדינו ערכים כמו חסד. אנחנו רוצים שהם יגדלו להיות אנשים מלאי חמלה שהופכים את העולם למקום טוב יותר. אבל האם עלינו לתגמל ילדים על היותם אדיבים? האם זה מספיק פשוט לעודד אותם לעשות את הדבר הנכון? או, שהם צריכים תגמולים מוחשיים כדי להניע אותם?

האם תגמול על מעשי חסד יעיל?

למרות שזה אולי נראה כמו רעיון טוב לתגמל ילדים על מעשי החסד שלהם. יש ויכוחים אם גישה זו יעילה או לא. הנה כמה גורמים שיש לקחת בחשבון:

1. ההשפעות לטווח הקצר לעומת ארוכות הטווח:
מחקר אחד מצא שאמנם תגמול ילדים על טוב לבם הוביל בתחילה לעלייה בהתנהגות החביבה. אך השפעה זו לא נמשכה בטווח הארוך. למעשה, הילדים שקיבלו תגמול בהתחלה נטו פחות לעסוק בהתנהגות חביבה בהמשך. זה מצביע על כך שבעוד שתגמולים עשויים לעבוד בטווח הקצר, הם עשויים שלא להיות יעילים בטיפוח מחויבות ארוכת טווח למעשי חסד.

2. הסיכון של התמקדות בתגמול:
דאגה נוספת לתגמול ילדים על טוב הלב שלהם היא שזה עלול להעביר את המיקוד שלהם ממעשה החסד עצמו לתגמול שהם יקבלו. זה יכול להוביל למצב שבו ילדים נוהגים בהתנהגות אדיבה רק אם הם יודעים שהם יתוגמלו, במקום לעשות זאת כי זה הדבר הנכון לעשות.

3. החשיבות של מוטיבציה פנימית:
חלופה אחת לתגמול ילדים על היותם אדיבים היא להתמקד בפיתוח המוטיבציה הפנימית שלהם. מוטיבציה פנימית מתייחסת לדחף הפנימי לעסוק בפעילות משום שהיא מתגמלת מטבעה. על ידי סיוע לילדים לפתח תחושה של מוטיבציה פנימית לחסד, נוכל לעודד אותם לעסוק בהתנהגות אדיבה כי זה מרגיש טוב לעשות זאת, ולא כי הם יקבלו פרס.

"עשה את הדבר הנכון מהסיבות הנכונות": חשיבותה של מוטיבציה פנימית

עידוד ילדים לעסוק בהתנהגות חביבה מהסיבות הנכונות הוא חיוני לפיתוח תחושת המוטיבציה הפנימית שלהם. כאשר ילדים מבינים שלהיות אדיב זה הדבר הנכון לעשות, יש סיכוי גבוה יותר שהם יתנהגו בהתנהגות אדיבה ללא קשר לשאלה אם יקבלו פרס או לא.

אחת הדרכים לטפח מוטיבציה פנימית לחסד היא לדמות התנהגות חביבה בעצמנו. כאשר ילדים רואים מבוגרים שעוסקים במעשי חסד מבלי לצפות לתמורה, יש סיכוי גבוה יותר שהם יפנימו התנהגות זו ויאמצו אותה בעצמם.

אסטרטגיה נוספת היא לעזור לילדים לפתח אמפתיה לאחרים. כאשר ילדים מסוגלים להבין כיצד מעשיהם יכולים להשפיע על אחרים, יש סיכוי גבוה יותר שהם יתנהגו בהתנהגות אדיבה מתוך רצון לעזור לאחרים ולא מתוך רווח אישי.

חשוב לספק לילדים הזדמנויות לעסוק בהתנהגות אדיבה ולהכיר ולשבח אותם כאשר הם עושים זאת. זה יכול לעזור לחזק את הרעיון שלהיות אדיב זו התנהגות חיובית ורצויה. ויכול לעזור לפתח עוד יותר את תחושת המוטיבציה הפנימית שלהם.

מוטיבציה פנימית חשובה לא רק לעידוד ילדים לעסוק בהתנהגות חביבה. אלא גם לטיפוח תחושת אוטונומיה וויסות עצמי. כאשר לילדים יש מוטיבציה מהותית, הם נוטים יותר לקחת בעלות על מעשיהם והתנהגויותיהם ולווסת את התנהגותם ללא תגמולים או עונשים חיצוניים.

תגמול לילדים
תגמול לילדים

מאמרים נוספים בנושא

דילוג לתוכן